Blog

Blog

Heb jij nog leuke weetjes of blog artikelen over Wifi? Mail ze door naar info@website-specialist.nl en wellicht worden ze op onze website geplaatst.

 

Hoe Canada de kans op meer belastinginkomsten verspeelt

In veel opzichten zijn de Verenigde Staten en Canada vergelijkbare landen, wat ook wel normaal is gezien het feit dat ze buren zijn en grotendeels dezelfde taal spreken. Wanneer het echter aankomt op sportweddenschappen, is het verschil tussen de twee Noord-Amerikaanse landen enorm. In de Verenigde Staten is de gokindustrie de laatste jaren een complete transformatie beginnen ondergaan, terwijl de Canadese overheid nog steeds weigert om sportweddenschappen te legaliseren. Dit resulteert niet enkel in honderden miljoenen aan verloren potentiële belastinginkomsten, maar ook in verloren investeringsmogelijkheden voor Canadezen en een verloren kans om meer banen te creëren.

Verloren kansen

Het contrast tussen de Verenigde Staten en Canada op het gebied van sportweddenschappen is enorm en dreigt enkel nog maar groter te worden. Zo kondigde de NHL, de National Hockey League, begin november 2018 aan dat de organisatie een langdurige strategische samenwerking aan is gegaan met MGM Resorts International als de eerste officiële partner voor sportweddenschappen van de NHL. Een andere grote speler in de Amerikaanse sportwereld, namelijk de eigenaar van onder andere de New Jersey Devil uit de NHL, de Philadelphia 76ers uit de NBA, en het Newark’s Prudential Center, is een samenwerking aangegaan met Caesar’s Entertainment ter promotie van sportweddenschappen op mobiele telefoons.

Tegelijkertijd is er van dergelijke miljoenendeals nog helemaal geen sprake in het Canadese sportlandschap. Ondanks een geschatte totale inzet van $14 miljard per jaar op sportweddenschappen, is het plaatsen van weddenschappen op sporten nog steeds illegaal in Canada. Waar steeds meer sportverenigingen de afgelopen jaren miljoenen hebben verdiend met samenwerkingen met grote spelers uit de kansspelindustrie, zoals bijvoorbeeld Unibet of Caesars, blijven de Canadese organisatie achter.

Het gevolg daarvan is dat de Canadese regering heel wat belastinggeld misloopt. De American Gaming Association schat dat de vier grote sportcompetities per jaar zo’n $4,2 miljard genereren aanreclame, sponsors, merchandising, mediarechten, en ticketverkoop. Door het legaliseren van sportweddenschappen kan de regering meer belastingen innen over de uitgaven in de verschillende competities, welke inkomsten dan weer geïnvesteerd kunnen worden in andere sectoren.

Nog niet te laat

Alhoewel Canada, net als verschillende andere landen, nog flink achterloopt wat betreft regulatie omtrent het plaatsen van weddenschappen op sportevenementen, is het nog niet te laat om toch te profiteren van de vele technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Om een voorbeeld te geven van het potentieel van gelegaliseerd wedden in Canada: in New Jersey, één van de Amerikaanse staten dichtbij de grens met Canada, is er voor meer dan $336 miljoen gewed op sportevenementen sinds juni 2018, toen deze activiteit gelegaliseerd werd. Het valt aan te nemen dat miljoenen Canadezen ieder jaar de grens over gaan om legaal te kunnen wedden op hun favoriete teams en atleten, een activiteit die de de Canadese regering veel belastinginkomsten doet mislopen.

Het is echter nog niet te laat. Canada heeft de afgelopen jaren op verschillende andere vlakken, zoals bijvoorbeeld de legalisatie van marihuana of wapenbezit, al laten zien een voortrekkersrol te kunnen vervullen. De Amerikanen lopen momenteel voor, maar er is geen reden voor Canada om niet aan te haken en binnen enkele jaren van de dezelfde voordelen van een gelegaliseerde kansspelindustrie te genieten. Op deze manier draagt ook het wedden op sportevenementen bij aan de ontwikkeling van het land als geheel.